Tuesday, April 14, 2009

fesyen remaja bertudung

ini bukan entri pasal tudung sahaja ye:p
Selalu kalau nak keluar,tak kisahlah pergi jalan-jalan,kuliah,hang out dengan kawan atau mana-manalah,mesti tak tahu nak pakai baju ape.acara wajib yang akan dibuat ialah 'menenung' almari baju.err..sambil mendapatkan ilham.haha..lagi-lagi kalau,hari tu ade event 'penting' cam nak keluar dengan boyfriend(ini duluT__T),pergi shopping mall atau tempat2 yang kite boleh tahu akan ade ramai orang yang memandang(iye kew?)..kesian kan jadi pompoan.macam2 nak kene fikir.kalau i laki mesti da sarung je ape2 yang muat(ha yela tu..cube ko jadi laki;p).ha,lagi2 sebagai seorang muslimah yang bertudung,banyak perkara yang perlu diambil kira.Contoh nya macam,kalau dulu saya tak terfikir pun pasal baju kene panjang tak boleh nampak punggung(maksud saya berseluar ye)sebab tu kire menyerlahkan bentuk badan kite.
and lagi satu,pasal gaya bertudung,yelah ramai yang berkata sekarang perempuan pakai tudung mostly sebab terikut-ikut,tak ikhlas bertudung,semata-mata sebab gaya dan sebagainya.tapi bagi saya seorang perempuan yang sudah bertudung(maksud saya disini yang tak on off)sudah pun menunaikan kewajipan mereka sebagai seorang wanita muslim.insyaallah,pahala menutup aurat itu ada(ini,ustazah skolah menengah dulu ada bagitahu sebab dulu ada pelajar tanya kalau perangai jahat,tak guna la pakai tudung kan ustazah?ini cara ustazah tu jawab)cewah.ingat lagi tu.

err..back to topic,kadang-kadang pening jugak la nak fikir nak menggayakan tudung ape dan macam mane.selalu gak cari kat internet dan majalah pasal fesyen orang bertudung ni tapi selalunya hampaT_T ade yang macam best tapi tak sesuai dengan badan,ade yang cantik tapi harga beta tak mampuT_T dan ade yang macam ok laa,tapi bila pakai macam tu rase tak selesa pulak,rase cam orang tua dan macam-macam lagi la.ade je yang tak kena.

ha,macam gambar kat atas ni,saye ade bace dara.com,sebab ade cakap pasal pemakaian tudung sume,nampak macam comel kan kalau dapat pakai camtu,tapi bila try pakai memang la tak tahu nak cakap ape T__T atas ni,kire sepatutnya kire dalam kategori mudah jugak tu cara pemakaiannya,tapi bila cuba saya rase jenis dan material tudung tu memainkan peranan yang penting jugak dalam menentukan keberkesanan cara bertudung ni.ha,saye suke je kalau pakai tudung mesti tiup2 mulut saya keatas(err..macamane nak explain ek?tanyela sape2 yang bertudung mesti tahu.sebab kawan saya pun selalu macam saya gak.main tiup2 ni.haha).dan baru-baru ni,tak baru gak la,saya suke sangat tengok style yuna,bukan nak mengikut ke ape,tapi saya rase cam dia nampak selesa dengan style bertudung dia,pastu siap ade talent lagi perform dengan confidentnya atas stage.and dia pakai selalu tudung colourful bagai.wah,gitu.(haha,sebab selalu saya prefer pakai tudung hitam je,matching dengan sume baju,iyeke?;p).ok.promote yuna sikit:p http://www.myspace.com/yunaroomrecords

okay.contoh ape yang saya pakai.

ha cukup pasal tudung,yang kalau baju pulak,saya prefer yang panjang tapi tak menggelebeh dan tak jugak yang terlalu fit kat badan.(tapi kadang-kadang terlepas gak beli tshirt yang agak pendek tapi tak pendek sangat sebab murah T_T Photobucketbanyak o0 lagi2 kat sg wang).boleh pakai berlapis(baju lengan panjang yang biasa orang pakai kat dalam tu-ade kale hitam dan putih,and tshirt di luar.comel jugak kan?;p).ade satu time kegilaan saya adalah pada cardigan,long sleeve punya eh.cantik tengok orang pakai,bila kite try pakai pun..err..rase cantik gak eh;p ini saya suke.pastu sekarang saya ade long cardigan(macam grandpa cardigan tu) dan ini favourite sebab panjang dan fleksibel dengan apa2 baju didalam.dan ia panjang eh.tutup punggung;p eh.eh lagi satu favourite saya,baju ade..err..hoodies(yang boleh tutup kepala kalau hujan;p)
and yerp.seluar pula,yang sangat sinonim dengan remaja.err..eh bukan sahaja remaja tapi semua peringkat umur..jeans..biasanya kalau baju yang saya pakai tu panjang saya akan pilih jeans yang ketat(if not tight,look not nice:p ehh?) dan kalau baju tak panjang,kenalah pakai yang bersesuaian.



err..footwear pulak.saya jenis tak kisah tapi kalau da minat kat satu2 sandal atau kasut tu..memang tu je la yang jadi mangsa.tapi tengok jugak la.hehe


Agaknya kalau anda la,macamane ye?:)

3 comments:

maz said...

bleh x tlg tunjuk camne ladies berfesyen..sy nie bru nk jd ladies..so tlg tunjukkn..fesyen yg bertudung la..arap2 bleh tlg

Ainun Azli said...

ske blog u..i follow..jgn lpe follow balik kat http://t-w-i-n-k-i-e-s.blogspot.com/ hehe

violet said...

waa... suma sy stuju.. hahaha sy pon suke hak yg ada hoodies tu.. tapi x pelik ke kalau gune tudung dgn bju cmtu? kalau awk gune mcm mane ek?